24.10 2022

Kontrola pożniwna kombajnu: nie odkładaj nieuniknionego

Leider ist der Eintrag nur auf Polnisch verfügbar. Der Inhalt wird unten in einer verfügbaren Sprache angezeigt. Klicken Sie auf den Link, um die aktuelle Sprache zu ändern.

Kontrola pożniwna kombajnu jest logicznym następstwem zwieńczenia sezonu roboczego maszyny.

Kto przynajmniej raz ją zlecił, docenia jej znaczenie.


Użytkownicy kombajnów dzielą się zasadniczo na dwie grupy. Jedni kończą żniwa i odstawiają maszynę do przysłowiowego kąta, zapominając o niej. Zajmą się nią gorączkowo, gdy przyjdzie czas na pracę w kolejnym sezonie.
Druga grupa to osoby, które po skończonym sezonie żniwnym zadbają o maszynę tak, jak należy.
Oczywiście, każdy podejmuje swoje własne decyzje. Jaki jest jednak sens odkładać to, co nieuniknione i powodować wiosenno-letnie spiętrzenie prac w gospodarstwie? Korzystajmy więc z serwisu jeszcze jesienią. W przypadku wychwyconej poważnej awarii, jest jeszcze cała zima na naprawę. Tym bardziej, że w dobie szalejącej inflacji o serwis pożniwny kombajnu bardziej opłaca się zadbać jeszcze w 2022 roku.
Warto pamiętać o tym, iż kombajn jest maszyną wieńczącą proces uprawy. Kombajn jest określany też jako „maszyna wiodąca” i jego poprawne działanie zapewnia odpowiedni jakościowo zbiór wyczekiwany przez rolników. Zaniechania dotyczące kondycji technicznej kombajnu mogą mieć negatywny wpływ nie tylko na sam zbiór, ale także na kolejne uprawy. Kombajn kończy jeden cykl produkcyjny i zaczyna kolejny – np. zużyte noże szarpacza słomy mogą bardzo mocno wpłynąć na jakość pracy maszyn do uprawy bezorkowej, spowodują istotnie wyższe zużycie paliwa, mogą również opóźnić terminy agrotechniczne przez konieczność wykonania dodatkowych prac uprawowych.
W kombajnach CLAAS kontrola pożniwna sprowadza się do sprawdzenia ok. 200 punktów maszyny. Jeśli przegląd odbywa się w profesjonalnym warsztacie, serwisanci wykorzystują aplikację, która podpowiada kolejność i miejsca prac diagnostycznych. Każda część, która wskazywana jest do wymiany, jest wpierw uzgadniana z właścicielem maszyny. To właściciel kombajnu decyduje, które części wymienić.
Poniżej przedstawiamy, w jaki sposób wybrane serwisy dealerów CLAAS profesjonalny sposób indywidualnie podchodzą do kontroli każdego kombajnu po żniwach. Oprócz kontroli około 200 punktów w kombajnie wskazany przez specjalną aplikację, zwracają szczególną uwagą na elementy maszyny, których obciążenie może wpłynąć na szybsze zużycie.

Firma ULENBERG z woj. zachodniopomorskiego
– Kontrola pożniwna daje nam możliwość poznania kondycji maszyny oraz szczegółowe sprawdzenie wszystkich podzespołów odpowiedzialnych za bezproblemową pracę w krótkim okresie żniw.
– Region Pomorza charakteryzuje się dość kamienistą glebą. Dlatego w kontroli pożniwnej szczególną uwagę zwracamy na układ omłotowy kombajnu – klepiska, cepów, nakładek na bębnie APS, blachach odrzutnika. Uszkodzone elementy mogą powodować wibracje maszyny przekładające się np. na przyśpieszone zużycie łożysk, pękanie elementów konstrukcyjnych – wymienia Łukasz Waszczyk, Kierownik serwisu Ulenberg, oddział Pyrzyce i Rymań (woj. zachodniopomorskie).
Kontrola obejmuje także sprawdzenie stan wałków sterujących w bębnie wciągającym przyrządu żniwnego. Zbyt duży luz eksploatacyjny na wielo-frezach łączących wałki, wygięcie wałka poprzez kolizję palca z kamieniem mogą skutkować kosztowną awarią. Istotny jest stan wariatorów: ewentualne luzy na tulejach i zużycie klocków przyspieszają zużycie drogiego elementu.
– Ze względu na dużą ilość kombajnów na podwoziu gąsienicowym w naszym regionie, dokonujemy sprawdzenia prawidłowego ustawienia zbieżności, aby zapobiec przyśpieszonemu zużyciu powierzchni prowadzącej gąsienicy – przyznaje Waszczyk.
Co ciekawe, w rejonie działania firmy Ulenberg, część maszyn przygotowana jest do zbioru traw. Ze względu na opór, jaki stawia trawa podczas zbioru, główka kosy jest dużo bardziej obciążona niż w przypadku zbioru tradycyjnych zbóż. Dlatego ten element podlega dodatkowej kontroli i przyspieszonej wymianie.
W okolicach Szczecina dominują kombajny hybrydowe CLAAS. Lokalny serwis ma więc szczególne baczenie na łożyska rotorów. Jak zaznacza Łukasz Waszczyk, duże obciążenia przenoszone przez rotory sprawiają, że łożyska są również bardzo mocno obciążone. Przy okazji wymiany sprawdza się drożność przewodu smarującego łożyska oraz luzy na przekładniach napędu rotoru.

Na zakończenie: nie odkładaj nieuniknionego
Z praktyki serwisantów CLAAS wynika, że ci klienci, którzy raz skorzystali z akcji kontroli zimowej, po następnym sezonie sami zgłaszają chęć jej wykonania.
Pamiętaj, że regularny serwis może też przedwcześnie wykryć poważniejszą naprawę, która zwykle objawia się w najmniej oczekiwanym momencie: w trakcie żniw. A komu zależy na tym, by kombajn stał bezużytecznie w dobrym oknie pogodowym, czekając na brakującą część?

KONTAKT Z NASZYMI PRACOWNIKAMI

Wojciech Ulman

Koordynator serwisu w Rymaniu 605911074 w.ulman@ulenberg.pl

Marcin Kulis

Koordynator serwisu Pyrzyce 669-134-133 m.kulis@ulenberg.pl

Łukasz Waszczyk

Kierownik serwisu Oddziału Pyrzyce i Rymań 698-319-717 l.waszczyk@ulenberg.pl

Rafał Hofman

Kierownik serwisu oddziału Główczyce I Malechówko 728-368-545 r.hofman@ulenberg.pl

Izabella Reńkas

Specjalista ds. Serwisu- Główczyce 728-831-132 i.renkas@ulenberg.pl

Autoryzowany dealer

Uniqa
Claas
Luvena
PZU
Dd
TUW
Pichon
Maschio
Amazone
Rol-ex
Husqvarna
Pronar
Horsch
Kingspan
Anwil
Uniqa
Claas
Luvena
PZU
Dd
TUW
Pichon
Maschio
Amazone
Rol-ex
Husqvarna
Pronar
Horsch
Kingspan
Anwil