Zaoszczędź paliwo podczas pracy sieczkarnią.
CLAAS Jaguar
Jak zaoszczędzić paliwo podczas pracy sieczkarnią oszczędzić w dobrych warunkach nawet do 12% paliwa”
– podsumowuje ekspert CLAASObecne ceny paliwa nie nastrajają optymistycznie. Powoli staje się ono jednym z
największych kosztów pracy. Warto więc sprawdzić, jak zmniejszyć zużycie
paliwa na przykładzie użytkowania sieczkarni JAGUAR.
„Sieczkarnia jest przykładem maszyny, która cechuje się dużym zapotrzebowaniem na
moc” – zauważa ekspert CLAAS POLSKA, Andrzej Kluczyński. To właśnie z tego
powodu podczas projektowania modelu JAGUAR, konstruktorzy bardzo dużą uwagę
przykładali do oszczędności w zużyciu paliwa. W modelu tym zastosowano rozwiązanie
CLAAS POWER SYSTEMT (CPS), które między innymi wspiera oszczędność paliwa w trakcie
codziennej pracy. Te starania zyskały swoje poparcie w testach porównawczych TÜV Nord
przeprowadzonych w 2018 r. JAGUAR 950 o mocy 585 KM i przepustowości 164,5 t/h
pozostawił konkurencję daleko z tyłu w kwestii oszczędności paliwa, zużywając zaledwie
0,53 l/t. „Jeszcze lepiej w naszych wewnętrznych testach radził sobie model 970,
wyposażony w rzędowy silnik MAN z 6 cylindrami o mocy 790 KM” – komentuje
Kulczyński. W tym przypadku zużycie wyniosło 0,41l/t, co jest imponującym wskaźnikiem
w tej klasie mocy.
Ciągły wzrost cen paliwa
Obecna sytuacja w gospodarce odbija się na ciągłych wzrostach cen na stacjach
benzynowych. Warto więc zastosować kilka dodatkowych rozwiązań, które pomogą nam w
oszczędności paliwa w codziennej pracy sieczkarnią. „Dysponujemy obecnie wieloma
rozwiązaniami, które można zastosować w celu obniżenia kosztów pracy” – komentuje
ekspert CLAAS POLSKA – „Warto tutaj zwrócić uwagę na DYNAMIC POWER, który steruje
mocą silnika, CRUISE PILOT, czy CEMOS AUTO PERFORMANCE” – dodaje Kulczyński.
Inteligentne zarządzanie mocą
Odpowiednie zarządzanie mocą silnika, ale także samą maszyną podczas pracy może
znacznie wpłynąć na ekonomikę jazdy. DYNAMIC POWER steruje mocą silnika w zależności
od obciążenia. System DYNAMIC POWER dostosowuje moc w 10 krokach. Pozwala to na
oszczędność paliwa do 10,6% w trybie częściowego obciążenia maszyny. „Jest to bardzo
pomocne rozwiązanie, kiedy na przykład nie jesteśmy w stanie wykorzystać pełnej mocy
silnika” – dodaje Andrzej Kulczyński. DYNAMIC POWER dostępny jest w sieczkarniach
JAGUAR, w modelach od 940 do 980, a także w serii 860 i 870.
Sterowanie prędkością
Dzięki systemowi CEMOS AUTO PERFORMANCE w najnowszej serii sieczkarni JAGUAR,
System automatycznego sterowania prędkością maszyny CRUISE PILOT również pomaga
osiągnąć maksymalną zdolność pracy oraz efektywność maszyny, zwiększając tym samym
komfort operatora. Początkowo system był dostępny tylko w jednym wyższym modelu
maszyny – JAGUAR 980. Obecnie CLAAS wprowadził tą technologię w kolejnych modelach,
nie tylko w JAGUAR 940 do 970, ale także w modelach 870 i 860. Aby używać CRUISE
PILOT wpierw operator określa w CEBIS strategię pracy (do wyboru jedna z trzech).
Ustalona strategia jest łatwo aktywowana poprzez użycie przycisku na dźwigni
wielofunkcyjnej. Od tego momentu sieczkarnia JAGUAR w sposób ciągły pracuje na
określonych parametrach. Jeśli gęstość łanu zwiększa się, to prędkość jazdy maszyny jest
automatycznie redukowana. Jeśli gęstość łanu zmniejsza się, wtedy JAGUAR zwiększa
prędkość jazdy, póki nie osiągnie określonego obciążenia silnika lub przepustowości.
Zadaniem systemu jest efektywne wykorzystanie maszyny podczas zbiorów.
Pełna kontrola i maksymalna prędkość jazdy możliwe jest utrzymanie ustawionej prędkości silnika na stałym poziomie, przy
jednoczesnej regulacji mocy i prędkości jazdy. Wraz ze wzrostem masy plonów, najpierw
wzrasta moc silnika, a następnie prędkość jazdy. Jeśli masa roślin jest mniejsza, moc
silnika jest automatycznie redukowana. Pozwala to utrzymać stałą prędkość obrotową
silnika i eliminuje nagłe zmiany obciążenia. W ten sposób uzyskuje się równomierny
przepływ materiału przy zachowaniu wysokiej niezawodności działania i niższym zużyciu
paliwa. „System został nagrodzony srebrnym medalem Agritechnica 2019. Pozwala POLSKA.
Aby jeszcze bardzie wesprzeć zabiegi zmierzające do oszczędności paliwa, sieczkarnie
JAGUAR w modelach 900 zostały wyposażone w znany do tej pory z kombajnów LEXION
system DYNAMIC COOLING, który w efektywny sposób pozwala zaoszczędzić paliwo. Jest
to wariator ze zmiennymi obrotami. Prędkość obrotowa jest ustalana na podstawie
temperatury powietrza doładowania, temperatury oleju hydraulicznego, temperatury płynu
chłodzącego i temperatury zewnętrznej – opowiada o szczegółach technicznych
Andrzej Kulczyński z CLAAS. Takie rozwiązania mają duży wpływ na efektywność całej
maszyny.
Warto pamiętać o podstawach
Nowoczesne rozwiązania i systemy na pewno znaczenie pomagają i ułatwiają obniżanie
zużycia paliwa w codziennej pracy sieczkarnią. Jednak jak wskazuje Andrzej
Kulczyński należy także pamiętać o podstawowych czynnościach związanych z dobrym
przygotowaniem maszyny – „Maszyna przed wyjazdem na pole musi być sprawna i
odpowiednio przygotowana. Ważne jest abyśmy posiadali odpowiednio naostrzone noże, a
także sprawną i w dobry stanie stalnicę oraz walce zgniatacza”. Nie można tutaj zapominać
także o tak przyziemnym aspekcie jak odpowiednie ciśnienie w oponach. JAGUAR od
dłuższego czasu może być wyposażony w system kontroli ciśnienia w oponach na przedniej
osi – zapewniając szereg korzyści: ochronę gleby, zwiększoną trakcję oraz przede
wszystkim komfort jazdy w polu, wysoką stabilność jazdy oraz minimalne zużycie opon w
transporcie, a także w ostateczności oszczędność paliwa.
Zobacz również: CLAAS Xerion 5000 Trac TS